Windykacja zagraniczna

Andrzej Żurawski        15 maja 2016        4 komentarze

Windykacja zagraniczna jest usługą, o którą coraz częściej pytają mnie klienci – firmy prowadzące działalność międzynarodową.

Nie ma nic gorszego dla przedsiębiorcy, jak nie otrzymać zapłaty za towar, który się wyprodukowało i wydało kupcowi lub za usługę, którą się wykonało. Od kilku lat obserwuję stały wzrost tego zjawiska. Dziś handel międzynarodowy jest obarczony bardzo dużym ryzykiem. Nawet posiadanie stałych, dobrych odbiorców niczego nie gwarantuje.

 Są dwa główne powody, dla których zagraniczni dłużnicy nie oddają pieniędzy i konieczne jest przeprowadzenie windykacji:

  1. Mają problemy finansowe.
  2. Chcą uzyskać bezprawną korzyść.

Businessman with handcuffs

Windykacja zagraniczna – problemy finansowe dłużnika

Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze jest związane z pewnym ryzykiem. W handlu międzynarodowym to ryzyko jest szczególnie wysokie, ze względu na różnice w prawie poszczególnych państw, różnice w mentalności partnerów handlowych, złudne poczucie bezkarności wynikające z odległości, ujawniającą się w coraz większej liczbie państw niestabilność gospodarki. Ponadto na ogół prawo faworyzuje organy skarbowe i pracowników – to oni mają pierwszeństwo w otrzymaniu pieniędzy w przypadku prowadzenia egzekucji komorniczej. Wskazanym jest zatem umiejętne przeprowadzenie windykacji zagranicznej przy współpracy z wykwalifikowanymi specjalistami – spowoduje to zwiększenie szans na odzyskanie pieniędzy.

 

„To częsta sytuacja – dłużnik, który jest wspaniałym człowiekiem, przyjacielem i wspólnikiem w interesach nagle przestaje płacić. To normalne, że wierzymy człowiekowi, którego dobrze znamy i który, przyrzeka, że to tylko przejściowe problemy, które rozwiąże w ciągu kilku miesięcy. Niestety, często jest tak, że choć dłużnik jest uczciwy i chce oddać pieniądze staje się inaczej. Prawo w razie problemów z płatnościami stawia wierzyciela w długiej kolejce – po urzędach i pracownikach. Dlatego bardzo ważne jest, aby rozpocząć windykację jak najszybciej.”

Specjalista z zakresu windykacji międzynarodowej.

 

Windykacja zagraniczna – oszustwo

Rzadziej, ale niestety również zdarzają się sytuacje, gdy dobre stosunki i zaufanie są wykorzystywane do dokonania oszustwa. Odbiorca, który zawsze rozliczał się na czas przestaje nagle odpowiadać na nasze telefony, listy, faksy, albo udaje, że ma chwilowe problemy, które jednak z czasem wcale nie ustępują.

„Oszukał mnie na 235.000 Euro! Zróbcie wszystko żebym odzyskał moje pieniądze a później oskarżcie go o oszustwo. Przecież to zwykła kradzież, on ma majątek a napisał mi, że zbankrutował…”

Właściciel firmy produkcyjnej.

 

Powyższa treść to fragment listu , w którym dyrektor  fabryki klimatyzatorów pisze o … jednym ze swoich najlepszych klientów. Ich współpraca układała się doskonale, obroty sięgały 2.500.000 Euro, klient zawsze płacił zgodnie z terminami. W pewnym momencie klient przestał płacić za dostarczany towar.

Na listy i telefony odpowiadał, że czeka na pieniądze od odbiorców, więc płatność nieco się opóźni. Tak naprawdę właśnie pozbywał się majątku – wszystko przepisując na żonę i dzieci, oraz sprzedając. Gdy dostawca po sześciu miesiącach czekania stracił cierpliwość i zlecił odzyskanie pieniędzy kupiec nie miał nic, oprócz ubrania, które miał na sobie.

„To powszechna sytuacja. Często zdarza się, że kontrahent, którego dostawca uważa za odpowiedzialnego, poważnego klienta po prostu szykuje sobie grunt pod oszustwo. Najczęściej prowadzi interesy z kilkoma firmami w ten sposób, że płaci innym pieniędzmi, które wyłudził od poprzedniej. Dzieje się tak do czasu, kiedy zdobędzie ich zaufanie i możliwość kupowania na dłuższy termin płatności wtedy po prostu nie oddaje pieniędzy i szuka następnej ofiary.”

Specjalista z zakresu windykacji międzynarodowej.

 

Co zrobić aby zminimalizować ryzyko?

 

Przede wszystkim szybko podejmuj decyzję o podjęciu windykacji zagranicznej. Nie jest problemem płatność, z którą klient zalega tydzień lub dwa, bowiem w takim odstępie czasu szanse na odzyskanie pieniędzy sięgają 90%. Problem zaczyna się, gdy dług ma już 1,5 miesiąca, a gdy mijają 3 miesiące sprawa jest już bardzo pilna.

Przyjmuje się, iż między upływem czasu a szansami odzyskania pieniędzy istnieje stała zależność. Obrazują ją poniższy wykres.

windykacja zagraniczna

Powyższy wykres został sporządzany na podstawie wyników firm windykacyjnych odzyskujących pieniądze z tytułu transakcji o charakterze międzynarodowym. Proszę zwrócić uwagę na czerwony punkt – oznacza on istotny moment dla każdej wierzytelności, po upływie, którego szansa odzyskania pieniędzy gwałtownie spada.

Windykacja zagraniczna ma duże szanse powodzenia jeżeli odpowiednio szybko podejmie się działania a tym samym w odpowiednim momencie rozpozna się przyczynę braku zapłaty i dobierze odpowiednie środki.

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Hubert 17 kwietnia, 2018 o 21:24

Witam. Mam pytanie. Zamówiliśmy towar z Ukrainy. Sprzedawca dostał pieniądze za towar i transport. Tak jak się umawialismy. Towar został wysłany przez sprzedawcę, lecz firma logistyczna przyznaje ze transportuje towar, ale chce co chwile jakieś pieniądze zapłaciliśmy kilka razy, lecz oni nadal chcą pieniądze. Mamy maile i potwierdzenia płatności. Kilka platnosci było Western Union. Zależy nam na tym towarze i chcemy go odzyskać. Mamy pismo od firmy logistycznej, ze nie będzie dodatkowych kosztów transportu po dwoch płatnościach poprosiliśmy o takie pismo. Lecz oni i tak nakazują nam płacić za różne wymyślne rzeczy. Co począć w tej sytuacji. Możecie mi podpowiedzieć, z góry dziękuje i pozdrawiam

Odpowiedz

Andrzej Żurawski 18 kwietnia, 2018 o 09:04

Witam Panie Hubercie.
W sytuacji, którą Pan przedstawił kluczowe jest zapoznanie się z treścią umowy jaką zawarł Pan z firmą transportową. Nawet jeśli nie było osobnego dokumentu umowy, to często ustalenia dokonywane są poprzez akceptację (np. w zamówieniu) ogólnych warunków umownych przekazanych przez przedsiębiorcę transportowego w korespondencji e-mail, czy udostępnionych przez niego na stronie www. Musi Pan zacząć od dokładnego przejrzenia całej posiadanej dokumentacji. Jeżeli okaże się, że nie zobowiązywała się Pan nigdy do ponoszenia kosztów, które aktualnie są na Pana przerzucane (i które nie wynikają z Pana działań) to przysługuje Panu prawo odmowy ich uregulowania.

Odpowiedz

Hubert 18 kwietnia, 2018 o 19:10

Nie jest nigdzie napisane, ze będę ponosił dodatkowe koszty. Umowa była zawarta tylko przez proformy. Dostaliśmy certyfikaty produktu i dokumenty do transportu. Co dalej z tym zrobić może Pan doradzić?

Odpowiedz

Andrzej Żurawski 18 kwietnia, 2018 o 22:08

Panie Hubercie, nie mogę niestety, bez analizy posiadanych przez Pana dokumentów i poznania szczegółów transakcji udzielić porady, co do konkretnych działań. Proszę o kontakt ze mną w drodze e-mailowej lub telefonicznej. Dane kontaktowe znajdzie Pan w zakładce KONTAKT.

Odpowiedz

Anuluj

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Grochowski Żurawski Kancelaria Adwokacka Sp. p. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Grochowski Żurawski Kancelaria Adwokacka Sp. p. z siedzibą w Wrocławiu.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem zurawski@gz.legal.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: