Windykacja międzynarodowa

Andrzej Żurawski        28 października 2015        Komentarze (0)

Czy windykacja międzynarodowa rządzi się jakimiś prawami? Czy nie wystarczy po prostu napisać maila, czy podnieść słuchawkę telefonu i zażądać od kontrahenta natychmiastowej zapłaty? Jak poprowadzić windykację aby przyniosła oczekiwane rezultaty a nie utwierdziła dłużnika z innego państwa w przekonaniu o jego bezkarności? Te i podobne pytania słyszę często zarówno od klientów, jak i osób które przychodzą na moje szkolenia i warsztaty. Samodzielna windykacja międzynarodowa nie jest prosta i warto stosować kilka podstawowych zasad aby zwiększyć szanse na jej powodzenie.

Windykacja międzynarodowa

1. Negocjuj z osobą upoważnioną i odpowiedzialną za płatności.

Działania windykacyjne zawsze powinny być poprzedzone ustaleniem osoby odpowiedzialnej w firmie dłużnika za dokonywanie płatności – nie rozmawiajmy np. z handlowcem, który zamówił towar ale starajmy się uzyskać kontakt do księgowego, dyrektora lub prezesa.

2. Ramy działań windykacyjnych powinny być wyznaczone przez obowiązujące prawo.

Pod żadnym pozorem nie posuwajmy się do działań niezgodny z prawem – gróźb czy szantażu. Jeżeli podejmiemy takie działania to damy dłużnikowi możliwość posługiwania się tym faktem jako argumentem przetargowym.

3. Negocjuj w języku dobrze znanym dla obu stron (najlepiej w języku dłużnika).

Jeżeli prowadzimy windykację międzynarodową sami to postarajmy się wywrzeć presję psychologiczną na dłużnika posługując się jego językiem lub językiem dobrze mu znanym. Problemy z porozumieniem się często są przyczyną dla której dłużnicy zagraniczni nie traktują wierzyciela w sposób poważny.

4. Rozpoczynaj negocjacje z pozycji siły – zapewni Ci to szerszą możliwość zastosowania ustępstw.

W żadnym momencie negocjacji nie nalży zapominać, kto zajmuje w nich pozycję dominującą. Ewentualne ustępstwa powinny być zawsze prezentowane jako dobra wola wierzyciela a nie cena, jaką gotowy jest zapłacić za odzyskanie choćby części należności.

5. Potwierdzaj w formie pisemnej wszelkie ustalenia poczynione z dłużnikiem

Wszelka dokumentacja pozyskiwana w toku postępowania windykacyjnego jest bezcenna. W przypadku braku dobrowolnej zapłaty posłuży w toku postępowania sądowego. Warto tak prowadzić negocjacje aby uzyskać potwierdzenie przez dłużnika zasadności roszczenia (uznanie długu).

6. Prowadź umiejętną politykę kompromisów.

W zamian za poczynione ustępstwa domagaj się od dłużnika poczynienia dodatkowych zabezpieczeń bądź dokumentów – ułatwi to dalszą drogę windykacji, w tym windykacji sądowej, jeżeli dłużnik nie wywiąże się ze złożonych deklaracji. Pamiętaj aby w takim przypadku do podpisywanego dokumentu dodać zapis na korzystną dla ciebie jurysdykcję sądową (np. sąd polski właściwy miejscowo ze względu na siedzibę Twojej firmy) oraz korzystne prawo.

7. Bądź konsekwentny w działaniach i przyjętej strategii negocjacji.

8. Uzyskaj wiedzę na temat podstawowych regulacji prawnych, jakie możesz zastosować.

Windykacja międzynarodowa jest skuteczna szczególnie wtedy gdy dłużnik ma świadomość, że wierzyciel wie jakie mechanizmy prawne może zastosować (postępowanie nakazowe, wniosek o ogłoszenie upadłości, odpowiedzialność członków zarządu etc.) i że dotychczasowa decyzja o ich niewykorzystaniu uzależniona jest jedynie od oczekiwania na efekty prowadzonej windykacji.

Windykacja międzynarodowa nie jest procesem łatwym do prowadzenia – stąd też dobrym rozwiązaniem jest jej powierzenie wyspecjalizowanej kancelarii lub współpraca z taką kancelarią w trakcie samodzielnego prowadzenia.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Grochowski Żurawski Kancelaria Adwokacka Sp. p. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Grochowski Żurawski Kancelaria Adwokacka Sp. p. z siedzibą w Wrocławiu.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem zurawski@gz.legal.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: